De Corona-crisis raakt het onderwijs. Scholen kregen te maken met een jojo van lock-downs, thuisonderwijs en toch weer naar school. Het ‘Nationaal Programma Onderwijs’ biedt forse financiële ondersteuning om onderwijsachterstanden weg te werken.
Maar het zijn de schoolleider en de leraren die het verschil maken. Een blik leraren opentrekken? Vergeet het maar met het lerarentekort. Wat dan? De oplossing ligt in het kiezen voor interventies die, binnen de schaarse tijd van leraren, het meeste opleveren.
Uit studies komt steevast naar voren dat digitale technologie een gemiddeld positief effect heeft op de leerprestaties, met een gemiddeld rendement van vier maanden extra vooruitgang. Zo schrijft het ministerie van Onderwijs. Technologie kan leerkrachten helpen om dingen duidelijker in beeld te brengen of leerlingen motiveren om meer te oefenen. In kleine groepjes of samen met technologie werken, blijkt het meest effectief.
Bel ITS voor de inzet van digitale middelen in het onderwijs.
Lees meer op de site van de Rijksoverheid.